Revisionserbjudande till BRF Johannedal (789200-0709)
BRF Johannedal har säte i Sundsvalls kommun, Västernorrlands län.
C/o altorpet consulting, Strömmen 127, 864 95, Stöde
är registrerad adress hos Bolagsverket.
Föreningsnamnet registrerades 1955-06-21 och senaste stadgar antogs 2019-08-20.
BRF Johannedal har 3 ledamöter och 3 suppleanter.
Berit Ulrika Josefine Lindkvist är ordförande i BRF Johannedal.
Föreningen har ingen registrerad revisor hos Bolagsverket.
Rävisor AB erbjuder BRF Johannedal en oberoende och kunnig Brf-revisor samt smarta e-tjänster utan pristillägg.
Ta del av ert erbjudande här nedanför!
För att klassificeras som “äkta” ska minst 60 procent av verksamheten bestå i s.k. “kvalificerad användning”, dvs. tillhandahållande av bostäder till medlemmar som är fysiska personer, alltså inte företag/organisationer.
Grundregeln är följaktligen att föreningen ska betraktas som “oäkta” om de fysiska medlemmarnas bruksvärde är lägre än 60% av totalvärdet.
Föreningen anses vara “oäkta” även när:
förening inte förvärvat sin första bostadsfastighet
förening inte ensam äger fastigheten
det finns färre än tre bostadslägenheter i föreningens fastighet.
Användning av fastigheten enligt kraven i Inkomstskattelagens 2 kap. 17 § kallas för “kvalificerad användning”, vilket i huvudsak handlar om tillhandahållande av bostäder till medlemmarna. Gemensamma utrymmen som har ett naturligt samband med bostaden (såsom trapphus, cykelrum, hiss och tvättstuga) kan ingå i den kvalificerade användningen.
Till s.k. “okvalificerad användning” räknas bl.a. upplåtelse av
bostadslägenheter med hyresrätt
lokaler (ett flertal lokaler, t.ex. butiker eller kontor, som inte används för boende är ett vanligt skäl till att föreningar klassificeras som “oäkta”)
bostadsrättslägenheter till juridiska personer (“Juridiska personer accepteras”)
antennplats, reklamplats o.d.
gemensamhetsutrymmen som normalt saknar ett naturligt samband med bostaden, t.ex. övernattningslägenhet och festlokal
bostadsrätter som hyrs ut av medlemmar till ett företag som sköter driften
parkeringsplatser eller garage som upplåtits till extern part som hyr ut den enligt avtal med medlem. Upplåtelse direkt till medlemmar kan dock vara kvalificerad, jfr. om gemensamma utrymmen ovan).
bostadsrätt som ägs av medlem som har flera lägenheter i fastigheten och hyr ut till andra än närstående.
För att fastställa huruvida en bostadsförening är “äkta” eller “oäkta” görs - något förenklat - en fysisk och marknadsmässig inspektion där bruksvärdet värderas, visar det sig att minst 60% av värdet ska relateras till kvalificerad användning så är föreningen “äkta”, är det lägre 60% är föreningen alltså enligt grundregeln “oäkta”.
Rävisor ABs pristillägg för “oäkta” föreningar på 2000 kr motiveras bl.a. av det merarbete som relateras till ökat antal redovisningsposter samt andra skatteregler för “oäkta” föreningar. Pristillägg kan även förekomma för utvärdering av huruvida förening som inte snabbt kan klassificeras som ettdera, ska beskattas som “oäkta” eller “äkta” under aktuellt beskattningsår.
Arbetsgivare (betalar ut löner/arvoden)
Arbetsgivare (betalar ut löner/arvoden)
Många föreningar betalar arvoden och/eller löner. Det kan t.ex. vara arvode till styrelsemedlem eller lön till person som städar eller sköter fastigheten.
Förening som betalar en person mer än 1000 kronor under ett kalenderår ska registrera sig som arbetsgivare hos Skatteverket samt betala arbetsgivaravgifter och göra skatteavdrag.
Rävisor AB tar ett pristillägg på 600 kr för föreningar som är arbetsgivare pga. det merarbete vid revisionen som relateras till ett ökat antal redovisningsposter, kontrolluppgifter m.m. i dessa föreningar.
Momsskyldig
Momsskyldig
Förening som har lokaler kan beviljas frivilligt momsinträde, vilket innebär att att moms läggs på lokalhyran/årsavgiften. Momsregistrerade företag sedan kan kvitta denna.
Fördel: moms kan lyftas från utgifter som har med lokalen att göra.
Nackdel: ökad administration.
En Brf är momsredovisningsskyldig i vissa fall, t.ex. om den hyr ut parkeringsplats till annan än boende i fastigheten.
Brf som har lönekostnader på över 300.000 kr till egen personal ska uttagsbeskattas, dvs. att moms läggs på värdet av tjänsterna.
Momsen ska redovisas i en momsdeklaration, som lämnas en gång per kvartal när momspliktig omsättning understiger 40M kr/beskattningsår (det går att ansöka om månatlig momsredovisning).
En Brf ska inte ta ut utgående moms på bostadsrättsavgifterna. Föreningen har inte heller rätt till avdrag för ingående moms på kostnader som föreningen betalar.
av gas, vatten, elektricitet, värme och nätutrustning för internet/radio/tv som ingår i nyttjanderätten är undantaget från momsplikt.
En mer utförlig beskrivning som även omfattar undantagsfall finns på Skatteverket.
Momsrelaterat merarbete vid revisionen gör att Rävisor AB tar ett pristillägg på 1000 kr för föreningar som är momsregistrerade.
Delägare i samfällighet/GA-anläggning
Delägare i samfällighet/GA-anläggning
Samfälligheter är egendom (anläggningar, ytor och rättigheter) som ägs av flera fastigheter gemensamt. Man skiljer mellan:
gemensamma anläggningssamfälligheter (gemensamhetsanläggningar, GA-anläggningar), t.ex. parkeringsplats, garage, väg, lekplats, bredband och anläggning för vatten/avlopp
marksamfälligheter, dvs. areal som ägs gemensamt av flera fastigheter
övriga samfälligheter, t.ex. rättighetssamfälligheter.
delägarförvaltning som innebär att delägarna själva sköter förvaltningen
samfällighetsförening som innebär att en egen juridisk person - som har egna stadgar, föreningsstämmor och styrelser - sköter förvaltningen.
Samfälligheten är inte ett eget skattesubjekt, de beskattas genom
föreningsbeskattning
delägarbeskattning.
Vem som ska beskattas beror på
typ av samfällighet
typ av delägarfastighet
vem som förvaltar samfälligheten
vem som är ägare till delägarfastigheterna.
Mer om samfälligheter samt skatterättsliga aspekter för sådana finns att läsa på Skatteverket.
För föreningar som är delägare i samfällighet/GA-anläggning tar Rävisor ett standard pristillägg för hänförligt merarbete om 900 kr.
Bokslutsmaterial i pappersform (ej digitalt)
Bokslutsmaterial i pappersform (ej digitalt)
Vårt baserbjudande, Rävisor Standard Årsrevision, förutsätter att vi mottar föreningens bokslutsmaterial i digital form, inte som papper i pärmar. Det är bland annat pga. våra digitala stödsystem och delvis systembaserade kontrollprocesser Rävisor Standard kan vara exceptionellt prisvärt.
Samtidigt vill vi vara tillgängliga som revisor föreningar som ännu inte hunnit långt i digitaliseringen av sin ekonomi och/eller anlitar ekonomisk förvaltare som överlämnar Rävisor ekonomiskt material vidrörande föreningen i fysisk form.
Vi bistår gärna föreningar som så önskar med rådgivning kring hur arbetet med föreningens ekonomi kan moderniseras och på sikt bli billigare och mer effektivt.
Så länge vi mottar material i fysisk form måste vi göra en tilläggsdebitering för det merarbete det skapar för oss, i form av den extra tid och kostnader det tar oss att kontrollera alla poster genom att motta material, bläddra i pärmar, kopiera material, arkivera, hantera paket, ombesörja och betala budtransport m.m.
För föreningar/ekonomiska förvaltare som överlämnar Rävisor sitt bokslutsmaterial i pappersform har vi, för enkelhetens skull, ett standard pristillägg. Det bygger på estimerad självkostnad, och gäller för föreningar som har god ordning i sina pärmar. Pristillägget på 2000 kr omfattar genomsnittligt merarbete (ca 1500 kr) och Rävisors egna utlägg (ca 500 kr).
Lagerhållning av bokslutsmaterial i pappersform
Lagerhållning av bokslutsmaterial i pappersform
Föreningar som överlämnar Rävisor sitt bokslutsmaterial i pappersform får, såfremt avtal om lagring av materialet hos Rävisor ej tecknats i förväg, materialet skickat med post eller bud till föreningens adress eller särskild angiven adress. Materialet kan även avhämtas på Rävisors kontor.
Icke-avtalad lagerhållning av årsbokslut inkl. bokslutsmaterial
I de fall postat eller budat material returneras till Rävisor till följd av att mottagare inte varit tillgänglig vid upprepade leveransförsök, eller inte hämtat ut materialet på postutlämningsställe i tid, tar Rävisor ut en avgift för lagerhållning om 750 kr + moms. Priset gäller per år, per lagrat årsbokslut inkl. bokslutsmaterial.
Lagring sker på plats med högt brand- och stöldskydd.
Avtalad lagerhållning av årsbokslut inkl. bokslutsmaterial
Föreningar som inte önskar lagra sitt bokslutsmaterial efter att årsredovisningen färdigställts, utan istället låta Rävisor ta hand om lagerhållningen, uppmanas att ange det i förväg, så att Rävisors erbjudande blir prismässigt korrekt.
För avtalad brand- och stöldskyddad lagerhållning tar Rävisor ut en avgift för lagerhållning om 490 kr + moms. Priset gäller per år, per lagrat årsbokslut inkl. bokslutsmaterial.
Lagerhållning av material vill normalt inte ske utöver de krav som ställs enligt rådande lag, utan äldre material destrueras säkert. Föreningar som önskar lagra även äldre material hos Rävisor måste avtala det med oss särskilt.
Redovisar enligt K3
Redovisar enligt K3
En Brf måste välja mellan att upprätta Årsredovisningen (ÅR) enligt ett av regelverken K2 och K3. Motsvarar föreningen “ett mindre företag” enligt gränsvärdena i årsredovisningslagen kan ÅR enl. K2 – Årsredovisning i mindre företag väljas. Om föreningen väljer att inte tillämpa K2, eller är föreningen “ett större företag”, ska ÅR upprättas enligt K3 – Årsredovisning och koncernredovisning.
Regelverken skiljer sig i synen på fastigheten, bl.a. i hur anläggningstillgångar ska skrivas av:
Med K3-redovisning indelas huset i olika delar, komponenter, som avskrivs var för sig.
I K2 betraktas fastigheten som en enhet. komponenternas sammanlagda bokförda värde redovisas och skrivs av schablonmässigt, som en enhet.
ÅR enligt K3 kräver mer arbete av alla, även av revisorn, därför höjs priset för föreningar som tillämpar K3-redovisning med 1200 kr.
Har ej professionell ekonomisk förvaltare
Har ej professionell ekonomisk förvaltare
Hur duktiga företagsekonomer ni än är i föreningen:
Vi rekommenderar alla bostadsrättsföreningar att anlita en professionell ekonomisk förvaltare!
Bostadsrättsekonomi är en egen och ganska snårig disciplin, med ett omfattande eget regelverk.
En extern ekonomisk förvaltare kan spara både styrelsen och revisorn för mycket arbete.
Erfarna ekonomiska förvaltare vet vilka underlag revisorn behöver och ska överlämna revisorn ett komplett material för revision.
Föreningar som själva sköter bokföringen och upprättar årsredovisningen har enbart undantagsvis samma kompetens som en extern ekonomisk förvaltare avseende regelverk och krav på uppställning och nyckelinformation.
Sedan de nya lagkraven på årsredovisning/förvaltningsberättelse, vilket omfattar nyckeltal såsom
årsavgift per kvadratmeter upplåten med bostadsrätt
skuldsättning per kvadratmeter, total yta
sparande per kvadratmeter, resultat + avskrivningar + kostnadsfört – (minus) planerat underhåll)/total yta
räntekänslighet, skuld/årsavgifter (alltså endast bostadsrätt)
energikostnad per kvadratmeter, (el + värme + vatten)/total yta
Har det blivit än mer komplicerat för föreningarna, som dessutom bl.a. måste göra en kassaflödesanalys samt förklara huruvida ett eventuellt negativt resultat påverkar framtida bostadsavgifter och finansiering.
Inklusive administration och korrespondens får revisorn räkna med att avsätta mer än dubbla tiden för sitt arbete om föreningen sköter allt själv jämfört med om en extern ekonomisk förvaltare ansvarar för årsredovisning samt har en effektiv kommunikation med revisorn.
Om revisorn har ett revisionsuppdrag till fast pris för en förening som ”sköter allt själv” så blir det i regel en ren förlustaffär för revisorn.
Vi säger det en gång till: Vi rekommenderar alla bostadsrättsföreningar att anlita en extern ekonomisk förvaltare – visst får ni betala för det också, men det lönar sig i längden!
Rävisor tar extra betalt – från 3000 kr och uppåt, beroende på hur mycket extra arbete det blir – om föreningen inte anlitar en professionell extern förvaltare.
Rävisors erbjudande
Rävisor Standard Årsrevision
Ingår
Full revision en gång per år
Full revision en gång per år
Vi kontrollerar först att revisorns tillgång till Årsredovisning och årssammanställning följs i enlighet med stadgarna, så att granskningen kan utföras i god tid innan föreningsstämman.
Årsrevision = vi…
Granskar föreningens processer, rutiner och interna kontroll.
Kontrollerar att lagstiftning och regelverk kring redovisning, skatter och avgifter följts.
Granskar föreningens verifikationer.
Granskar bokslutet samt utför revision av Årsredovisningen.
Kontrollerar att IB motsvarar föregående års UB i balansräkningen samt att omföring av föregående års resultatdisposition gjorts.
Kontrollerar att avskrivningar på fastighet, fastighetsförbättringar och inventarier gjorts enligt tillämpligt regelverk (normalt enl. K2) och med rätt avskrivningstid.
Kontrollerar om gjorda inköp och förbättringar är att betrakta som investeringar alt. driftskostnader.
Kontrollerar attestlistan.
Granskar uttag från föreningens bankkonton, avseende underlag för utbetalning, verksamhetsrelevans samt rätt attestering.
Stämmer av likvidkonto mot engagemangsbesked.
Kontrollerar bokförda skulder mot engagemangsbesked.
Kontrollerar leverantörsbetalningar avseende verksamhetsrelevans och rätt attestering.
Kontrollerar att utbetalningar till förtroendevalda samt korrekt attestering.
Kontrollerar att ev. skatter och avgifter är betalda i rätt tid.
Kontrollerar kontoutdrag från Skatteverket.
Kontrollerar, i det fall föreningen är momsskyldig, att bokföring av moms gjorts rätt.
Kontrollerar att förslaget till resultatdisposition överensstämmer med stadgarna.
Utför förvaltningsrevision, dvs. kontroll av styrelsens förvaltning, utifrån mötesprotokoll samt verkställande av beslut.
Granskar samtliga styrelseprotokoll för verksamhetsåret.
Kontrollerar ordning i samt numrering av protokoll, tillika att protokoll ej saknas.
Kontrollerar att styrelsens beslut formellt sett är riktiga och att styrelsen i besluten följt
bostadsrättslagen och förenlig lag
föreningens stadgar
instruktionerna från stämman.
Kontrollerar att fattade beslut har verkställts.
Granskar interna arvoden samt arvoden av väsentlighet.
Kontrollerar att fastigheten är försäkrad.
Kontrollerar att styrelsen har ansvarsförsäkring.
Kontrollerar om underhållsplan finns samt att planen följts.
Kontrollerar att föreningens rutiner följts vid ev. större upphandling eller avyttring, i enlighet med medlemmarnas intresse.
Skriftlig revisionsberättelse
Skriftlig revisionsberättelse
En revisionsberättelse lämnas till föreningens stämma för räkenskapsåret. Av revisionsberättelsen framgår huruvida revisor anser årsredovisningen överensstämma med faktiska förhållanden eller ej samt om den ger en rättvis bild av föreningens ekonomiska ställning och resultat.
I förekommande fall lämnas ett revisions-PM till styrelsen i vilket iakttagna förbättringsområden belyses samt förslag på åtgärd lämnas.
Smarta e-tjänster såsom digital signering av Årsredoviningen
Smarta e-tjänster såsom digital signering
Rävisor är en modern revisor som arbetar direkt mot alla ledande plattformar för bokföring/ekon. förvaltning och som ligger långt framme när det gäller intelligent systemstöd och smarta tjänster. Vi skiljer oss från flertalet konkurrenter bl.a. genom att vi:
erbjuder gratis e-signering av Årsredovisningen (ÅR) via signator.se (värde 399 kr + moms). Det enklaste, snabbaste och tryggaste sättet för styrelsen att signera ÅR. Ni kan bli klara på några minuter, vart än ni som är ledamöter med svenskt BankID befinner er. Ni slipper dessutom träffa revisorn
tillhandahåller Brf-styrelserna digitala frågeformulär/checklistor, som ifyllda ger revisorn och årsstämman/föreningen en mer korrekt bild av läget samt av hur styrelsen genomfört sitt uppdrag under året, än vad som vore möjligt att utläsa ur styrelseprotokollen
har system för snabb kontroll av bostadsrättsföreningars nyckeluppgifter, såsom panter hos Lantmäteriet, fastighetstaxeringsdata från Skatteverket och information från Bolagsverket
lämnar e-offerter i realtid. Många föreningar finner det smidigt och det är kostnadseffektivt för oss, därför blir priset lägre
har automatisk fakturering – även det för det bidrar till att vi kan ta vårt låga arvode.
Dina Uppgifter
Om du är registrerad styrelsemedlem, välj ditt namn i listan